zmiany przy osteoporozie

Osteoporoza – dieta, czy jest w stanie zatrzymać chorobę?

Wielu zwolenników zdrowego żywienia widzi jedyną nadzieję w odpowiednim odżywianiu się – wielu również uważa, że spożywanie odpowiednich pokarmów w zalecanych dawkach jest w stanie zahamować rozwój przykrych dolegliwości. Również osteoporoza może mieć swój ratunek w odpowiedniej diecie, której trzeba jednak restrykcyjnie przestrzegać.

Osteoporoza: dieta – czego potrzebują twoje kości?

Przede wszystkim twoje kości potrzebują odpowiedniej diety, bardzo bogatej w różne rodzaje białka i wapń, mający bezpośredni wpływ na jakość naszych kości. Z diety powinny zostać zdecydowanie wyeliminowane spore ilości razowego, ciemnego pieczywa, wędlin oraz szybko przygotowywanych i przetworzonych potraw, w tym fast-foodów. Trzeba również zrezygnować z dotychczasowych używek, a także soli. Najlepsze jest gotowanie na parze, które powinno zastąpić smażenie.

Osteoporoza – profilaktyka wymaga stanowczych kroków

Najważniejsze w diecie przy osteoporozie jest spożywanie około 1000 mg dziennie wapnia – to mniej więcej tyle, ile zawarte jest w trzech szklankach mleka oraz w dwustu gramach twarogu – oczywiście chudego. Konieczne jest jedzenie czterech do pięciu posiłków dziennie, niezbyt obfitych, za to bogatych w owoce lub warzywa i oczywiście nabiał. Najlepiej będzie spożywać pszenne pieczywo, ponieważ zawiera witaminę B6, a także cynk i miedź.

Osteoporoza – profilaktyka każe wykluczać niektóre produkty

Jeśli twoim problemem jest osteoporoza, koniecznie musisz wyrzucić ze swojej diety niektóre produkty. Na liście zakazanych produktów spożywczych znajdują się na przykład warzywa zawierające sporą ilość szczawianów, a więc na przykład szpinak, rabarbar, botwinka, czy szczaw, ale  również takie produkty, jak kawa, herbata, kwaśne, wytrawne wino. Te mają właściwości wiązania wapnia w przewodzie pokarmowym, przez co jego wchłanianie jest niższe. W diecie powinno zabraknąć również razowego chleba, który zawiera utrudniające przyswajanie wapnia fityniany. Wędliny należy odrzucić ze względu na posianą sporą ilość fosforu, utrudniającego przyswajanie wapnia ze względu na prowadzenie pewnego rodzaju konkurencji. Najlepiej w ogóle nie spożywać fast-foodów oraz przetworzonej żywności, sól najlepiej ograniczyć do spożywania w ilości jednej łyżeczki dziennie. Trzeba także ograniczać picie mocnych napoi, takich jak kawa, ale też herbata oraz oczywiście alkohol. W diecie nie powinny pojawiać się również kolorowe napoje gazowane ani energy drinki, gdyż wraz z nimi z organizmu wydawany jest właśnie wapń.

W jakich produktach można znaleźć najwięcej wapnia?

Podstawa diety powinien być nabiał oraz odpowiednio wyselekcjonowane rośliny i warzywa. Warto spożywać sery żółte, w których można znaleźć sześć razy więcej wapnia niż w tradycyjnym, białym serku. Trzeba jednak pamiętać, że są one nie tylko kaloryczne, ale bogate również w cholesterol, dlatego ich spożywanie powinno być ograniczane do jednego, ewentualnie dwóch plasterków dziennie. Nieco gorzej przyswajalny wapń można znaleźć również w sardynkach, zarówno w oleju, jak i w pomidorach oraz w brokule, jarmużu, natce pietruszki, fasoli oraz soi.

Powiązane wpisy